Statut Piekarskiego Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Piekarskie Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku zwane w dalszej części statutu Stowarzyszeniem, działa w szczególności na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
§2
1. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
2. W kontaktach zagranicznych Stowarzyszenie może posługiwać się swoją nazwą przetłumaczoną na języki obce.
§3
1. Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, w ramach statutowych uprawnień.
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Piekary Śląskie.
§4
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani w Stowarzyszeniu na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§5
1. Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
2. Stowarzyszenie ma prawo wydawania zaświadczeń i legitymacji członkowskich według wzoru określonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
§6
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, pośrednio lub bezpośrednio realizujących cele statutowe Stowarzyszenia.
2. O przystąpieniu lub wystąpieniu z organizacji, o której mowa w ust. 1, decyduje Zarząd.
§7
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
§8
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.
Rozdział II
Cele, formy i środki działania
§9
1. Celem Stowarzyszenia jest:
1) działalność edukacyjna, oświatowa i szkoleniowa w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych,
2) propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań osób starszych,
3) inspirowanie i podejmowanie działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu i przeciwdziałanie patologiom społecznym,
4) stymulowanie rozwoju osobowego oraz intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności osób starszych,
5) wspieranie rozwoju edukacji i kultury, ochrona dóbr kultury i tradycji,
6) aktywizacja społeczna osób starszych,
7) organizowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i bezrobotnych,
8) ochrona i promocja zdrowia, w tym propagowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia oraz wiedzy o zdrowiu,
9) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
10) profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych,
11) promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu,
12) profilaktyka uzależnień i patologii społecznych,
13) propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki i krajoznawstwa,
14) organizowanie wypoczynku osób starszych,
15) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
16) upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,
17) działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
18) działalność na rzecz upowszechniania i organizowania, utrzymania, nawiązania i zacieśniania współpracy międzypokoleniowej,
19) promocja i organizacja wolontariatu,
20) działalność na rzecz ekologii i ochrony środowiska naturalnego,
21) działalność charytatywna,
22) upowszechnianie wiedzy o Śląsku, w szczególności poprzez prezentowanie dorobku kulturalno-społecznego, walorów turystycznych oraz organizowanie spotkań ze znanymi osobami zasłużonymi dla Śląska,
23) działalność na rzecz rozwoju idei gminnych, powiatowych i wojewódzkich rad seniorów,
24) wsparcie i profesjonalizacja sektora pozarządowego.
2. Cele, o których mowa w ust. 1 realizowane są w sferze zadań publicznych, o której mowa w przepisie art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a w szczególności w zakresie:
1) pomocy społecznej, przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu;
2) działalności charytatywnej;
3) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
4) ochrony i promocji zdrowia;
5) działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
6) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
7) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
8) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
9) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
10) upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
11) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
12) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
13) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;
14) działań wspomagających rozwój demokracji;
15) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
16) działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
17) promocji i organizacji wolontariatu;
18) działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe.
§10
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) prowadzenie działalności edukacyjno – informacyjnej,
2) organizowanie, tworzenie i prowadzenie zespołów i sekcji zainteresowań,
3) prowadzenie działalności szkoleniowej,
4) organizowanie seminariów, szkoleń, warsztatów, kursów i lektoratów języków obcych,
5) organizowanie wykładów, odczytów, debat, konferencji, spotkań i prelekcji,
6) organizowanie wystaw, koncertów, festiwali, festynów, występów i konkursów,
7) prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
8) organizowanie krajowych i zagranicznych wyjazdów edukacyjnych, turystycznych i krajoznawczych,
9) organizowanie krajowych i międzynarodowych plenerów, spotkań integracyjnych, sportowych, turystycznych i rehabilitacyjnych oraz wymian osób dorosłych i seniorów,
10) prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.),
11) prowadzenie działalności doradczej,
12) prowadzenie działalności stypendialnej,
13) organizowanie badań profilaktycznych,
14) tworzenie, prowadzenie i wspieranie grup samopomocowych,
15) prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej,
16) wspieranie finansowe i materialne osób będących w potrzebie w tym członków Stowarzyszenia,
17) organizowanie zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł,
18) organizowanie imprez okolicznościowych włączających Stowarzyszenie w aktualne problemy społeczne oraz życie społeczności lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych,
19) występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach zgodnych z celami statutowymi,
20) współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, sektorem prywatnym i organizacjami pozarządowymi.
2. Wymienione w ust. 1. rodzaje działalności realizowane będą przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej przez nią nieodpłatnej działalności statutowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną działalność statutową.
4. Odpłatną działalność statutową Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1)-11), 13), 14) i 18).
5. Decyzję w zakresie prowadzenia danej działalności w formie odpłatnej podejmuje Zarząd.
6. Prowadzona przez Stowarzyszenie odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§11
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne – krajowe i zagraniczne, jednakże osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
2. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
3. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
§12
1. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba, która: posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie jest pozbawiona praw publicznych, akceptuje cele Stowarzyszenia, jego statut i regulaminy wewnętrzne, przedłoży deklarację członkowską [według wzoru ustalonego przez zarząd] oraz uiści składkę członkowską.
2. Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
3. Przyjęcia nowych członków zwyczajnych lub odmowy ich przyjęcia dokonuje uchwałą zarząd. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych zarząd dokonuje zwrotu uiszczonej składki członkowskiej.
4. Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) uczestniczyć w walnych zebraniach z prawem głosu oraz biernym i czynnym prawem wyborczym,
2) zgłaszać wnioski do władz Stowarzyszenia, a także oceniać ich działalność,
3) zgłaszać projekty uchwał [grupa 15 członków zwyczajnych],
4) uzyskiwać informacje od władz Stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
5) brać udział w przedsięwzięciach podejmowanych przez Stowarzyszenie na zasadach określonych przez zarząd.
§13
Do obowiązków członków zwyczajnych należą:
1) aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia,
2) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
3) troska o rozwój Stowarzyszenia i działanie na jego rzecz,
4) uczestniczenie w walnych zebraniach oraz posiedzeniach innych organów oraz ciał opiniodawczo-doradczych jeśli dany osoba jest jego członkiem,
5) regularne opłacanie składek członkowskich,
6) dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§14
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji.
3. Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
4. Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§15
1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane Stowarzyszenie.
2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
3. Członkowie honorowi mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
4. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§16
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
2) śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
3) wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
a) działania na szkodę Stowarzyszenia,
b) rażącego naruszenia postanowień statutu, uchwał władz i/lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Stowarzyszeniu,
c) nieangażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
d) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy.
2. Stwierdzenie ustania członkostwa w Stowarzyszeniu (w tym wykluczenie ze Stowarzyszenia) następuje w drodze uchwały Zarządu.
3. Od uchwały Zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 wykluczonemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem zarządu. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
1. Postanowienia ogólne
§17
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna
§18
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego. Wybór następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów, będących członkami Stowarzyszenia. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tą funkcję pełnić przez dowolną ilość kadencji.
2. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru w danym roku kalendarzowym. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.
3. Zarząd może zrezygnować z uprawnienia wynikającego z ust. 2. W takim przypadku zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.
4. Mandat członka powołanego w trybie określonym w ust. 2 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
5. Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§19
Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
2. Walne Zebranie Członków
§20
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
§21
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. O miejscu, terminie, porządku obrad i charakterze Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem jego zwołania. Zawiadomienie następuje wedle wyboru Zarządu: za pomocą poczty elektronicznej albo poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń, albo poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie www albo wiadomość SMS albo ogłoszenie podczas wykładów.
3. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje każdorazowo wybierane Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz.
§22
Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na pięć lat jako sprawozdawczo – wyborcze.
§23
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Przepis § 21 ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd: z własnej inicjatywy,
1) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
2) na pisemne umotywowane żądanie co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia złożone Zarządowi.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż miesiąca od daty złożenia Zarządowi stosownego żądania.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§24
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
2) uchwalenie statutu i jego zmiana,
3) wybór i odwołanie członków Zarządu oraz jego Prezes,
4) wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, (absolutorium dla Zarządu),
6) ustalenie wysokości składek członkowskich
7) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
8) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
9) nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego,
10) podejmowanie uchwał w sprawach nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego Stowarzyszenia,
11) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
12) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady, niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia.
3. Zarząd
§25
1. Zarząd, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i z tego tytułu ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z pięciu członków; w tym: Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i jednego członka Zarządu.
3. Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka zarządu.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jak raz w miesiącu.
5. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6. Posiedzenia zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu zarządu lub wniosek komisji rewizyjnej. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie zarządu powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Posiedzeniom zarządu przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wiceprezes. Zasady określone w § 21 ust. 2 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 3 dni przed planowanym terminem obrad.
7. Posiedzenia zarządu protokołuje sekretarz bądź inny członek zarządu wskazany przez przewodniczącego obrad. Posiedzenia zarządu może protokołować osoba, która nie jest członkiem zarządu.
8. Szczegółowe zasady funkcjonowania zarządu uregulowane zostaną w uchwalonym przez ten organ regulaminie zarządu.
§26
1. Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja celów statutowych Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków,
2) określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
3) opracowanie projektu budżetu,
4) sprawowanie Zarządu majątkiem Stowarzyszenia,
5) opracowanie regulaminów związanych z funkcjonowaniem stowarzyszenia,
6) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
7) powoływanie Rady Programowej, komisji, sekcji i zespołów oraz określanie ich zadań,
8) zwoływanie i organizowanie Walnego Zebrania Członków,
9) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
10) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
11) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
12) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego,
13) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
14) tworzenie i likwidowanie jednostek organizacyjnych oraz zatwierdzanie im regulaminów,
15) dokooptowanie członków Zarządu w przypadkach określonych w §18 ust. 2,
16) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz ulg i zwolnień od tych składek,
17) ustalanie innych opłat związanych z działalnością Stowarzyszenia,
18) podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji.
2. Do realizacji swych zadań Zarząd, może utworzyć Sekretariat Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Regulamin pracy Sekretariatu uchwala Zarząd.
4. Komisja Rewizyjna
§27
1. Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
3. Pracą komisji rewizyjnej kieruje przewodniczący, wybrany spośród członków Komisji.
4. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez nią regulaminu.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Komisji Rewizyjnej lub wniosek Zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Komisji Rewizyjnej powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Zasady określone w § 21 ust. 2 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 3 dni przed planowanym terminem obrad. W przypadku niezwołania posiedzenia Komisji Rewizyjnej przez przewodniczącego, posiedzenie może zwołać którykolwiek członek Komisji Rewizyjnej.
7. Szczegółowe zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej uregulowane zostaną, w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Komisji Rewizyjnej.
§28
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
3) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
4) opracowywanie regulaminu komisji rewizyjnej,
5) kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
6) wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
7) zwoływanie Walnego Zebrania Członków w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązków statutowych w tym zakresie,
8) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
9) przedstawienie Walnemu Zebraniu Członków uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
10) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§29
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia. ani być pracownikami Stowarzyszenia.
§30
W przypadkach określonych w § 28 pkt 7 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się najpóźniej w terminie miesiąca od dnia podjęcia stosownej uchwały przez Komisję Rewizyjną.
Rozdział V
Majątek i gospodarka finansowa
§31
1. Mienie Stowarzyszenia stanowi ogół aktywów majątkowych uzyskanych przez Stowarzyszenie w toku jego działalności statutowej.
2. W skład mienia Stowarzyszenia wchodzi także majątek jego jednostek organizacyjnych.
§32
1. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie oraz inne opłaty związane z działalnością Stowarzyszenia,
2) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
3) dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
4) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, w tym z odpłatnej działalności statutowej i działalności gospodarczej;
5) dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje), dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą zarząd.
3. Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
4. Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych.
5. Dochód Stowarzyszenia jest w całości przeznaczany na działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
6. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
8. Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).
9. Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość kwoty określonej w przepisach o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - również w drodze więcej niż jednej operacji.
§33
1. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest prezes działający jednoosobowo albo wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek komisji rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
3. Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocnika/pełnomocników zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§34
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Walne Zebranie Członków podejmuje zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków podejmuje zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
3. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, osobę bądź osoby likwidatorów oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
4. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków.




